Wednesday 16 March 2011

Drama Sebabak : Pembohong dan Detektif

[note : pembaca memerlukan daya imaginasi yg tinggi]




Seorang gadis di tahan dan di soal siasat oleh seorang detektif(lelaki) di dalam sebuah bilik siasatan. 


Detektif : Ana, saya Detektif Zul ye.. Sekarang saya nak tanya satu soalan. Jangan cuba bohong saya! Pukul berapa awak bunuh cicak tu?




Ana : Saya tak ingat ar... sebab banyak sangat..




Detektif : Kenapa awak bunuh cicak tu?




Ana : Saya lapar.. saya nak makan.




Detektif : Kenapa awak makan semua? Taruk la saya sikit. 




Ana : Memang la. Saya lapar, tangki perut saya besar.




Detektif : Oh, tangki perut besar. Saya tengok bukan tangki je... tangku, tang-gol, tangguk..semua awak besar.




Ana : Ha...memang tangguk besa..(nerves, tak habis cakap)




Detektif : Tengkuk(leher) awak apasal besar ni? Dah berlipat2 saya tengok... 
Pukul 11 malam haritu, awak berada di maneee...???




Ana : Saya ada kat kedai buku..




Detektif : [bz sambil menaip]...


err...tolong taipkan surat berenti saya... eh?! berenti saya pulak! Tolong taipkan dia punya fakta2 ni eh...


********(dalam pada itu)*********


Detektif : [muka bengang]... 


Turunkan kaki. Asal kaki letak atas kepala saya? Saya soal awak sekarang, saya penyiasat awak pulak letak kaki.. 


Awak keluar ikut tingkap, tak pakai baju, baju tu pulak (baju yg Ana pakai skang) baju saya?




Ana : Saya nak amik baju, baju tu kat luar. Pintu umah kunci. Mak saya tak bagi saya keluar. Sebab tu saya kuar ikut tingkap.




Detektif : Dalam laporan ni, mak awak sekali keluar ikut tingkap..?




Ana : Tak! Mak saya ikut bumbung.




Detektif : Mak awak ikut bumbung?!




Ana : Hmm!(mengiyakan)




Detektif : Tak muat tingkap keluar ikut bumbung..? Selalunya orang bela hantu je bukak bumbung.




CEKIK! CEKIK! 
[bunyi flash kamera]




Detektif : Ha.. amik gambar dulu. Tu wartawan tu. 
Arr...posing lain pulak. Tu kaki rapat sikit...




Ana : [sayup2]... hidung jangan kembang.




Detektif : Awak pulak pesan saya hidung jangan kembang...
Walaupun awak tak banyak cakap, tapi nyakitkan hati ye..




******(next scene)**********




Ana : Harghh..[separa menjerit]




Detektif : Eh? Saya belum duduk rapat dengan awak pun awak dah menjerit..?




......BERGEMA......................[bunyi pelik kuar dari dalam bilik]




Detektif : Sekarang awak ingat tak, agak2 awak bunyi ape tu?




Ana : Tu bunyi perut saya dah lapar.. perut saya memang bunyi camtu.




.........tettttt [buzzer jawapan salah].........




Detektif : Salah. Saya bagi awak satu kali untuk awak cuba....(bukak radio untuk teka lagu)




.........diriku sedar, siapalah aku di matamu..........




Detektif : Ha.. tu lagu sape?




Ana : Tu lagu Hermantino.




Detektif : Ha...tettttt[buzzer] salah lagi. 
Kita naikkan menjadi tiga ribu sembilan ratus ringgit ye, untuk jawapan bunyi tadi. Dengar sini baik2.
Azhar...nama awak sape? Kat sini 'Ha'




Ana : Nama pendek 'Ha'...




Detektif : 'Hawa Napsu'..?




Ana : Tak. Nama penuh 'Hawau'.




Detektif : Awak ni memang loyar buruk la. Penjenayah apa awak ni?




Ana : Saya kena tangkap sebab makan cicak.




Detektif : Oooohh...awak ni keturunan ape ye?




Ana : Mak saya suruh tapau cicak, Mak saya pun makan cicak. Tu yg dia kuar ikut bumbung.




Detektif : Oooohhh...lalat makan?




Ana : Makan..




Detektif : Langau?




Ana : Ape yg terbang, sumer makan...buleh..




Detektif : Ow, sumer makan? Kapal terbang pun makan?




Ana : Kapal terbang sipi2, bucu sayap tu boleh la...




Detektif : Ape awak ni...
(tukar topik) Sekarang ni awak ikut Kopral saya untuk ujian air kencing dan air liur. Ha..
Kencing sekarang. Saya pandang belakang. 
Berpandukan bunyi air kencing saja, saya dah tawu ye, awak mengandungi apa2 toksik dan sebagainya.




Ana : Tadah...tadah cik.




Detektif : Eh..? Ape pulak saya nak kena tadah. 




.......[bunyi Ana buang air]........




Detektif : Macam bunyi pelik? Awak pakai flush ye..ni compressor siap ada.
[bunyi baby].... siap kuar budak dah.
Saya suruh awak buang air kecik, bukan beranak sekali. Ni awak siap beranak skali apehal ni?
Tengok tu..eh, anak awak pun buang air kecik sekali? Tu set pekej ye?
Awak keturunan apa?




Ana : Saya keturunan cicak campur manusia.




Detektif : Cak-ya la. Caya tu rupanya dari awak la puncanya?




p/s : dua2 gila. Termasukla aku.
Agaknya orang macam aku ni nak tulis apa pukul 4.30pagi...?
Sape suh baca? muehehe! Dah la, aku nak tido.

No comments:

Post a Comment