Monday 7 March 2011

Dahaga Ayaq? Lapaq nasik?

Terimbas kembali waktu aku study matrik dulu. Matrik yang terletak nun jaoh kat Utara sana tapi...memang sekarang pon kat Utara. Nak dijadikan cerita, member2 kelas aku semua kebanyakkan org Utara. Speaking sesama mereka pon Utara. Aku ni jenis tak berapa mahir kalau nak cakap Utara ni. Tak kesah la Kedah ke,.. Penang ke.. Peghleh ke..opss! 


Aku pun tak berapa nak pasti sebabnya. Yang aku teramat pasti aku lebih yakin kalau cakap KL. Tambah2 lak aku ni memang sangap bab bahasa Utara nih. Sahabat handai aku ni kadang2 mulot cibai. Cabai mulot ang baru taw!
Depa dok suka perli2 aku, orang KL ni. 






Contoh dorg sebut /pronounce dalam loghat English : 
  1. Kay-Ell. <----suku kata 'Ell' tu  macam hELL.
  2. Kau nak pegi mane?? <----'mane' tu sengaja dipanjangkan oleh budak yang tengah cakap ni.
  3. Banyak betol ko punye baju lawe lawe ye. Cantek pulek tu! (sambil perkataan yang ada huruf E sebut panjang)
Cinabeng tol dak2 ni. Nasibaik la aku ni cepat terhibur.


Itu pasal member2 aku melawak. Ni aku nak citer pasal mereka punya frasa kata dorg yang agak comel (bagi aku).





Di suatu petang yang cerah dan ceria, ketika semua pelajar KMK membuat tutorial, berdengkur di katil masing2, kayuh basikal sewa bertayar gelong, aku dan seorang sahabat karib aku berjalan2 di sekitar kolej. 
*tidur petang tak baik untuk kesihatan*

Lama sket kami bersiar2, nampak mesin air gedegang(omputeh sebut vending machine) sahabat aku dengan penuh bernafsu lalu berkata "Wey, aku dahaga ayaq la". 

'Tebiat ape la plak ko ni? Memang la dahaga air. Ada pulak dahaga bas sekolah?' Aku belikan air handred plus utk dia memandangkan aku sorang yg bawak purse.

Lepas2 tu, aku jumpa member aku org Kedah gak. Tapi yg ni hat yang jenis manja2 binti ngade gak ah. "Wey, aku lapaq nasik ah. Ang tak lapaq ka?" 

Aku terpikir sejenak. Memang dorg ni suka cakap camtu eh. 
"Lapaq ayam penyet!"     "Lapaq kepci oh...!"
"Dahaga ABC la..."            "Dahaga barli ais"




Aku tak kata dorg ni pelik, cuma cara frasa kata dorg unik, comel, dan bila pikir macam mana le dorg cakap kat boifren2 dorg. 

"Abang... sayang dahaga ayaq," 

Oohhh... isn't that sweat? <-----baca betoi2 nah! hehe:D







No comments:

Post a Comment