Friday 11 March 2011

Budak Foreigner

Sapa kata jadi budak foreigner best, angkat tangan? Takyah la nak kencing sape yg nak pasan foreigner tu. Bajet! Bayangkan ko tak tau nak cakap bahasa tempatan kat sana. Dikelilingi orang yang tak sama rupa ngan korg... 


"Hah..? Memang la rupa semua orang tak sama."  
Yup, memang betul. Cuba kalo ko kena campak kat China, Jepun, tak pun Korea.. tak ke sama ke rupa dorg? Stereotype. Boleh dikatakan semua mata sepet tapi rambut lain2.
(pepatah rambut sama hitam hati lain2 dah tak releven nak digunakan zaman sekarang ni) 

helo! we are japanese and we're different




Eh, aku bukan nak citerkan pasal dorg. Apa yang bermonolog dalam otak aku skarang ni sebenarnya. Susah jugak jadi foreigner ni. Lagi2 bila kita tercampak kat negara yg penggunaan English tak berapa nak guna sangat (macam aku yg agak sangap BI). Dah tu tak tau adab dorg, cara pemikiran, bahasa tempatan dan segala bagai tu. Masyarakat kat situ sama agama dengan kita, dah tu tak paham la pulak dorg dok ngumpat apa. 


Yess! memang aku dok cakap pasal foreigner yg dok Malaysia ni. 


foreigner : Ingat senang ke jadi orang Malaysia?!
malaysian : Memang senang pon! Wekk! 


Aku ada kenal sorang international student(IS) ni kat dalam school. Member baik kepada member aku. Aku? hehe aku tak layan ah budak IS. Ada la sekali tu, aku terserempak dengan minah ni. Aku cam biasa bertukar2 "Hai" je dengan dia. Yg menarik perhatian aku adalah spek mata gelap yg dia pakai. Perghh semat seyh! Jenis yg tak nampak bijik mata. Aku memang suka tengok org pakai sunglass ni. 


lebih kuang camni la. feveret aku ni!


Pastu aku puji, "Lawa spek!". (aku spekang ok!)
Dia : [tersenyum kelat.] 


Dia : Camana studio?
Aku : Ok je. baru dapat pojek ke-2.


Dia : [tersenyum kelat lagi]
Aku : [diam]


Aku : So, camna studio?
Dia : Tak ok. [dan dia start nanges]


Aku : Laa.. nape ni? Cool2, rilek2...(gaya budak tak reti pujuk)
Dia : sob...sob..[dok nanges lagi]


Aku : Cuba citer kat aku napa? Aku risau ang camni. (aku memang caring)
Dia : Pojek studio aku yang baru2 ni fail.
Aku : Kenapa?
Dia : Aku antaq lewat. Lecturer tu tak mau dengaq aku explain.(tetibe spekang Kedah. How come?)
Aku : Camna bleh jadi lagu ni?
Dia : Sepatutnya model aku kena antaq sebelom pukoi 10 tapi aku antaq koi 12. Aku ada appoinment dengan dokter gigi. 


Aku : ........[diam jap]........Ang tunjuk dak surat MC?
Dia : Ada. Tapi dia kata "Dah lambat. Ang patut bagi tau aku awai. Ang ni tak hormat kat aku betoi la. Papa hal abaq la kat aku. Ni dak..ikut suka ang ja nak antaq bila.


Aku : Lahai...sian kat ang.[ngengade betol la lecturer ni. dah bagi surat nak ape lg]
Dia : Ada gak sorg dak Melayu yg anta lewat sama cam aku.....[diam seketika] tapi pastu dia leh lak lepas.
Aku : [ni kes tak lain, diskriminasi sesama kaum la ni. Boleh tahan cilake] 


Aku pun tak paham kenapa hal ni boleh berlaku. Minah ni takda masalah bahasa Inggeris, tapi kesian la kat dia. Dah la budak ni buat penat semalaman tak tidur siapkan model, dah tu budak2 satu kelas tak berapa rapat dengan dia. Tak ada timbang rasa punya lecturer. Sayangnya model cantik2 pastu dapat pulak F. Bengkek oi! Dak ni bukan tak ada surat MC untuk bagi alasan kukuh. Dasar pensyarah tak ada hati perut. Skang ni aku dah emosi, jadi?
Watahell? Demn, aku emo! 


So, di akhir perbualan luahan perasaan antara aku dan dia yg mempunyai masalah komunikasi yg berat (aku sorg je) aku nasihatkan dia jumpa lecturer berkenaan hari Isnin depan untuk lebih selamat demi menjaga grade studio dia. Dalam pada tu aku yang susah payah nak explain dalam BI ni bagitau kat dia perangai lecturer ni lain2, kemungkinan dia(lecturer) marah sangat dengan dia(minah ni). Tu sebab dia tanak terima alasan. Aku suh dia banyak2 tawakal. 








Kata2 semangat aku kat dia,
Aku : After this, I think U should pray a alot and tawakal. Do u know tawakal? 




Ha, terer kan aku spekang! Terbaek bukan. Heh, try la spekang ngan aku, gerenti kecewa.







1 comment:

  1. hahaaha lily, memag terubat la hati ak yg ketensionan ni ngn mmbace blog ko ni haaa :D

    ReplyDelete