Saturday 10 December 2011

Bosaning while Lepaking

Lepas kelas BI petang semalam, aku terus je tido lama-lama. Penat. Hampa. Presentation design aku pun tak menjadi. Crit semalam lebih kurang camni.

“Kamu punya bentuk ni organic sangat la. And then terlalu banyak curvey2 shape. Tu yang kipas shape tu, apa?”

“Ini parang ni. I tengok you suka parang. Daun sireh. Buah pinang. Kacip. Macam nak makan sireh”

“Awat hang dah nak kawen ka?”

“I think you should simplify your design”

“Wa... Kitchen empat? Kitchen awat bentuk gini? You tak pernah masak ni.” Hehe tak pernah tu, silap. Tak pandai masak tu, betul.

“Kenapa suka parang?” Macam best je bentuk tu.

“I tengok you ni, cita-cita tinggi. Takpa this building can be build. I taknak you kecewa but try to simplify your floor plan” Sedap hati aku dengar.

Yang penting aku suka structure dia, walaupun tak menjadi. Dome kaca yang bawah berselirat dengan steel. Air mencurah2 dari atas. Pokok bunga jurai2 ala-ala fairy tale. Floor plan aku, kompem kena buat baru. Nasibaik dorang bagi idea sikit, boleh aku usahakan yang idea yang lain. Tapi aku puas hati dengan structure. Sebab benda yang paling liat aku nak buat adalah detailing ni. The end. Cukup la cerita studio aku. Paling kurang aku dah cuba usaha.


Seperbangkitan daripada beradu, aku terus je lapar. Macam biasala menu makanan ekspres aku, burger mamu kat bawah blok Restu. Dalam banyak2 burger kat Penang ni, burger dia best kot melainkan burger McD. Mayonis dia mengancam seyh. Time cuti sem dulu ni, Cik Kiah siap boleh rindu-rindu nak makan burger mamu. Oblong, burger speacial dia the best. Besar, padat dan kenyang. Tapi sem ni dia dah tak niaga selalu kat situ. Dengar kabor kena halau dengan orang jual burger gak. Tahpape! Dengki la tu. Malam ni kira nasibaik la dapat rasa lagi burger dia. Watta.. Bunyi macam orang kapel, frust lepas kena dump kan. Atau ayat dia camni. Malam ni kira bahagia sikit still dapat lagi jumpak dia dalam kelas. Oh, Gayah!~  Haha shyte. Kenapa perlu Gayah?

Bulan suram. Awan seolah tak mau disapu angin. Nasibek enjin boleh start, dengar kata member aku, baby aku nangis lama dalam hujan tapi tiba2 diam. Takpe tu tanda dia faham aku tak dengar. Aku dengan cik kiah cuba cari port best nak bersantap, last2 pergi jenguk tapak pesta. Henjong burger mamu yang panas lagi kulu-kilik. Jalan laju2, sebab taknak buang banyak masa. Tak sedar tu, memang tangah buang masa. Cik Kiah tanya “Cane nak gi tempat main-main tu.” Tanya aku tu macam aku pegi tiap2 malam tapak pesta ni. Ni la first time sampai, faham. Tiba-tiba je “Lalu ikut sana tu”. Kami pun “Tengs!” dan bergegas ke tempat ditunjuk. Aku tak tau pulak tapak pesta ada tourist guide. Pastu, kitorang chow sebab malam dah lewat sangat, so takleh nak main ah. Tambah pulak kena tegur dengan stranger. Takpe, esok masih ada.


Kat Queensbay pulak, kami merenung nasib sama. Takda boyfren, takda boyfren. 

Kenapa tibi tu kejam sangat. 

Mana ada kat uni terus jumpa boifie. Tipu! #mukatakpuashatisambilkunyakrojakbuah


Dulu mentaliti time kat sekolah... dah habis sekolah jumpa la tu.

Lepas matrik... jumpa time uni la kot.

La ni dah nak grad pun... sorang pun takdak.

Apakah dunia ini sebegitu zalim terhadap kami 


Angan mu terlalu meninggi Lily. Tak terlepas juga Cik Kiah turut berfikiran begitu. Cengkaman sanubari terbiar. Lantas tercengkam penglihatan kami ke arah beberapa lelaki yang berpenampilan sama dan berpattern perut seakan mengandungi bukan mengandung. Kami tertawa. Bulan yang tadi berselaputkan awan telah menampakkan cahaya girangnya seperti mengerti perasaan kami. Terusan membawa diri dengan rasa kenyang dan riang. Pacuan empat roda ku merentas angin meluru ke asrama.

p/s: Aku pun tak tau kenapa ayat ending aku jadi camni. 

No comments:

Post a Comment