Saturday 14 April 2012

Kucing Sakit

Pernah tak tengok kucing berulat? Tapi kucing tu still hidup. Aku ade sekor kucing blakang rumah yang kena penyakit tu. Ekceli kucing ni bukan kucing aku. Kucing jiran aku. Dia dtg sendiri. Meet Comel. nama pun comel je.





Dia ni beranak kat umah aku. Pastu suka main kat blakang umah. Mak aku rajin la bagi dia makan. Aku kalau nak ikutkan malas nak jaga budak2 ni. Kang sakit, aku jugak kena anta gi klinik. Leceh.

And the story begin is aku kena hantar Comel gi klinik pagi kemarin.

Sehari lepas balik dari Penang, aku baru habis basuh kete mak aku. Abis je cuci2 tu, aku ke dapur nak minum air pastu jenguk blakang umah. Panggil Comel. Puss..puss.. Comel dtg. Aku tengok blakang tengkuk dia dah bernanah dengan ulat2 langau. Adui ngilu tengok ulat tu makan daging2 Comel.


lepas aku letak ubat. selenger je.

Akak aku ckp dia kena pukul dengan kucing jantan, luka. Dia tak tau plak dah bernanah. Kucing jantan tu pun bukan kucing aku. Semua ni pendatang. Aku tak tau la nape rumah aku ni salu jadi rumah kebajikan kucing. Banyak benor kucing dtg merempat. Nak halau kesian. Aku dengan tangkas mintak twiser(tool pencabut bulu kening) dari akak aku. Sape suruh dia simpan banyak sangat. Tak pasal je aku buang ulat2 guna benda tu.

Nak ikutkan aku geli senanye tapi geram jugak tengok ulat2 tu makan daging Comel. Hidung dia naik pucat. Naik berlubang badan Comel, ada 4lubang ulat tu tebuk. Aku cabut ulat2 ada la dalam 10ekor lebih. Tu sikit. Dalam tu xtau ada brape banyak lagi.

Aku tengok je la ulat tu tergedik2 dalam lubang2 tu. Celake betul. Aku curah minyak gamat. Menggeletik macam nak kuar je tapi xsempat aku nk cabut dia masuk balik. Maka berdendam lah aku pada ulat2 tu.

Pagi esoknye, aku bawak Comel ke klinik. Dokter sempat bunuh n buang dlm 30% ulat dlm badan Comel. Dia kata ulat2 tu da makan daging2 kat leher n dada Comel. Kritikal jugak aku tengok dia. Dokter kata Comel ni memang tak tak sihat, air dalam badan dia kurang. Bila dokter cucuk bius dia jadi lemah sgt3. Kesian aku tengok mak dia. asik meow2 je time aku hantar ke klinik. Dia ingat aku buang anak dia.

Masa aku nak ambil dia petang tu, mata dia terbukak badan dia berombak tapi dia tak larat nak bergerak. Kurus dari aku hantar pagi tu. Membebel jugak dokter tu kat aku sebab hantar kucing tu time dia dah kritikal. Perlu la aku yang kena? Mana la aku tau dia nak sakit. Aku kat Penang lagi time dia sakit. Adui lantok ler. Pekak kan tinge je. Dia suruh aku palitkan ubat hijau tu, bagi antibiotik n beco tablet (vitamin).

Sekarang ni ulat2 tu dah mati, dokter kata dia kuar sendiri. Comel pun dah makin sihat lepas aku paksa dia makan antibiotik n vitamin. Biasa la kucing mana telan ubat macam orang. Sebagai tuan dia, ku gunakan kuasa veto aku jolok pil kat tekak dia. Bila dia sihat nanti jangan ada orang nak ambik dia, terajang muka dia nanti.



Mak dia. takde nama. panggil meow je. lalala~




Yang ni adik dia. bakal ada nama.



p/s :
aku tak sampai ati nak letak gamba ulat2 dia. kanga hado yg muntah. Next post aku citer pasal kucing aku yang kena potong kaki. 

1 comment: